Thursday, July 22, 2010

Hamasah as Syabab, wal Hikmah as Syuyukh (Semangat pemuda, Kebijaksanaan Org Tua)



Banyak yang tahu sejarah Umar bin Khatab dan Khalid bin Walid. Tetapi tidak banyak yang tahu bahwa Khalid bin Walid pernah membanting Umar bin Khatab dalam gusti hingga kakinya cedera.

Kita mungkin terkejut kerana dalam persepsi kita Umar bin Khatab lebih kuat daripada Khalid bin Walid. Persepsi itu tidak salah. Jadi bagaimana Khalid bin Walid mengalahkan Umar bin Khatab? Ia berlaku ketika mereka masih remaja, berusia 10 tahun. Usia Khalid bin Walid dan Umar bin Khatab memang tidak jauh berbeza. Selain masih ada ikatan keluarga, mereka kawan sepermainan. Dan cara bermain remaja Arab ketika itu tidak sama dengan permainan kanak-kanak sekarang. Sejak kecil mereka telah belajar menjadi lelaki! Kekuatan fizikal dan keahlian perang yang ketika itu menjadi top life skill juga wujud dalam permainan mereka. Salah satunya adalah permainan gusti. Ketika Khalid berjaya mengalahkan Umar, Khalid sendiri kemudian ketakutan. Sebab kaki Umar cedera berhari-hari. Nasib baik kecederaan tu boleh sembuh.

Apa hubungannya dengan semangat pemuda kebijaksanaan kaum tua (حماسة الشباب وحكمة الشيوخ) ? latihan sejak kecil itu ternyata mampu menjadikan para pemuda memiliki semangat (hamasah) yang luar biasa. Hamasah ini ada pada Khalid. Hamasah ini ada pada Umar. Dan hamasah para pemuda adalah satu diantara dua kunci kejayaan sebuah gerakan (harakah).

Hamasah yang menggelora ini melahirkan keberanian dan melipatgandakan kekuatan. Sebab kekuatan tanpa keberanian akan selamanya bersembunyi dalam diam. Kekuatan tanpa keberanian juga membuat gerakan menjadi mandom, dan tiba-tiba momentum berlalu tak termanfaatkan. Hamasah pemuda yang melahirkan keberanian dan melipatgandakan kekuatan terbukti mulia dalam perang Badar. Ali bin Abu Thalib yang saat itu masih berusia 25 tahun menjadi bintang di medan perang. Ia berjaya membunuh 18 orang musuh, dari sejumlah 70 pasukan kafir Quraisy yang terbunuh. Muhammad Al-Fatih yang berjaya memimpin pasukan membuka kota Konstantinopel juga masih sangat muda. Sekitar 23 tahun.

Lalu hamasah yang melahirkan anjakan paradigma gerakan atau mendorong keputusan pantas -just in time- kita boleh saksikan pada tahun 1945. Atas desakan para pemudalah, akhirnya kemerdekaan Indonesia diwar-warkan pada tanggal 17 Ogos tahun itu. Dan atas desakan pemuda-pemuda Ikhwanul Muslimin pimpinan Hasan Al-Banna lah kemudian Mesir menjadi negara pertama yang mengakui kemerdekaan Indonesia. Setelah itu pengakuan diterima dari pelbagai negara di dunia.

Pemuda harus memiliki hamasah. Dan dengan hamasah para pemuda, harakah menjadi lebih berani dan lebih anjakan paradigma. Namun harakah juga memerlukan kunci kedua. Ibarat sebuah perjalanan, harakah tidak hanya melalui jalan lurus bebas hambatan yang menghajatkan kecepatan dan keberanian an sich. Justeru, kita amat memerlukan hikmatusy syuyukh, kebijaksanaan kaum tua.

Kaedah حماسة الشباب وحكمة الشيوخ ini bukan bermaksud bahawa pemuda itu tidak bijaksana atau kaum tua tidak semangat. Terlalu banyak contoh orang-orang yang memiliki kedua-duanya. Pemuda yang memiliki hamasah dsekaligus hikmah contohnya adalah Ali bin Abu Thalib. Jolokan "gudang ilmu" yang diperolehnya menunjukkan betapa bijaksananya pemuda berani ini. Sedangkan Rasulullah di masa tua, beliau tetap memiliki hamasah yang luar biasa di samping kebijaksanaannya yang tiada tara.

Yang menjadi persoalan adalah jika hilang kedua-duanya dari dalam diri kita. Hamasah tidada, hikmah juga tiada. Kita risau telah ada petunjuk2 itu dalam sebahagian organ kita. Jika Anda mengetahui sekelompok pemuda yang kesan amalnya belum kelihatan sering ketika mengundang Ustaz-ustaz sepuh meminta taujih. Ketika ustadz bertanya: "Tema taujihnya apa akhi?", jawapan: "Yang penting taujih yang membuat kita semangat Ustaz!". Jika petunjuk ini benar bahawa pemuda telah kehilangan hamasah, jadi apakah yang tinggal? Wallaahu a'lam bissawab. [Muchlisin]
by ADMIN bersama dakwah

2 comments:

  1. dimudahkan bahasa indonesia kepada bahasa melayu untuk mudahkan pemahaman.

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaykum..mohon untuk mengambil artikel ini ya...semoga ianya amal jariyah dan ana akan link pada blog ukht jzk ")

    ReplyDelete